Hyper Island Digital Marketing Online Course – så gick det

Det kanske faktiskt finns någon där ute som funderar på hur det gick med den där kursen jag påbörjade hemma i Sverige. Eller skiter i hur det gick och bara vill veta om den var värd 11 lax. Här kommer recensionen.

The basics – omfattning, målgrupp & upplägg

  • Kursen är 6 veckor lång och helt online via Hyper Island.
  • Kostar nära 11 000 kronor.
  • Du förväntas lägga cirka 5-7 timmar i veckan på kursen.
  • Allt tid är flexibel förutom en timmes livesänt webbinarium i veckan. Du kan dock titta på inspelningen i efterhand så det krävs ingen obligatorisk närvaro.
  • Kursen riktar sig mot fölk som har noll, lite eller hyffsat bra koll på digital marknadsföring. Är du expert är det ingen idé att punga ut 11 lax.
  • Du behöver inte ha ett jobb/verksamhet/kollegor när du går kursen men det underlättar klart som tusan (säger hon som slet lite med detta…)
  • Kursen är uppdelad i en introvecka följt av fyra veckor där ett steg i användarresan gås igenom per vecka. Sista och sjätte veckan är en klassisk wrap it up-vecka, men på The Hyper Island way.
  • Varje vecka läser du en massa grejer, kollar på filmer, gräver och grottar i det du finner intressant samt gör antingen en taktiskt eller strategisk uppgift som Hyper gett dig. Du summerar varje veckas jobb i en reflection journal som fölket i din tilldelade slack-grupp återkopplar på.
  • För att få diplomet så behöver du ha lämnat in sex journaler plus återkopplat på minst sex andras journaler.
  • Capish?

Kul? Spännande? Trökigt? Stressigt? Bästa kurs jag gått?

Well, två spontana slutsatser är att:

  1. Det var jävligt intressant att få dyka in i Hyper Islands lärovärld. Jag har flera kompisar som gått kurser eller program där och alla har varit rörande överens om att det varit kanon. Det är en extremt hands on-kurs. Läsa på lite, testa, testa igen. Om och om igen. Det ska pratas, skrivas, återkopplas, vridas på och förfinas. Du blir först nästan överväldigad av tempot och arbetssättet. Jag la för övrigt LÄTT den dubbla tiden varje vecka. Å då kunde jag ändå gjort ännu mer.
  2. Det hade verkligen underlättat om jag hade haft ett jobb. Det står uttryckligen att du inte behöver det för att gå kursen men det är uppenbart att den bygger på att du har folk runt omkring dig, en verksamhet som är igång. Jag fick varje vecka ta mig an de strategiska utmaningarna (de taktiska var ju uppenbart helt omöjliga) genom att “hitta på” scenarior där jag såg att den veckans arbete skulle kunna ha gjort nytta OM jag hade haft ett jobb. Jag använde den kunskap jag hade om gamla kunder och gamla arbetsgivare och de fick alla, i en ganska anonym framtoning såklart, agera testobjekt. Det kräver solklart mer av dig när du inte har ditt vanliga jobb att relatera till.

Cheat Sheets for Success – min sammanfattning av kursen

Sista veckan skulle man ju göra en så kallad Springboard för hur du ska gå vidare med dina lärdomar, nu i din organisation. I brist på organisation så gjorde jag följande sammanfattning. I FUCKING WORD. Så ursäkta utseendet, höll på att få bryt på programåbäket. Gav liksom upp till slut. Syftet var i alla fall att skapa en slags mind map som på ett väldigt lättsamt sätt triggar mitt minne kring olika saker vi lärt oss. För dig kanske det ser ganska osammanhängande ut men för mig är det kanon 😀 Under vecka 2, Activation, så snackade vi content och det är ju givetvis det roligaste jag vet. Då tog jag passligt nog min gamla arbetsgivare Curious Minds sajt under luppen. Det slutade med att jag gjorde en översiktlig analys av konkurrenternas CTA:er och skrev om CM:s copy till formulären… hint hint 😉

Vecka 1 – Introduction to digital marketing
Vecka 2 – Attraction
Vecka 3 – Activation
Vecka 4 – Conversion
Vecka 5 – Retention

Så var det värt 11 lax?

Nästan, ja. Punkt två där uppe gör att betyget fallerar lite men överlag skulle jag absolut rekommendera dig att gå kursen om du vill friska upp och utveckla din kunskap inom det här området. Och så får du ett sånt här snajdigt diplom att visa att du kan nått 😉

Vässa CV:t och anmäl dig till höstens kurs nu

Nästa omgång pågår 2 sep-13 oktober 2019.

2 reaktion på “Hyper Island Digital Marketing Online Course – så gick det”

  1. Hej Johanna,
    Hittade precis till din blogg. Riktigt kul att läsa! För 2 månader sen sa jag upp mitt lärarjobb och sticker till Bali i början av september för 6 månader Själv.
    Ska vidareutveckla mig i mina drömmar, tänkte jag… varit på Bali 2 gånger under 2018 och blev stormförtjust. Är du kvar då, kan vi kanske ta en fika?
    Hälsningar Carina

    1. Hej Carina och vad himla roligt att du hittade hit!
      Å hur mycket jag än älskar lärare (som gammal Skolverksanställd) så tycker jag du gjort helt rätt haha! Bali är fantastiskt.
      Jag kanske är kvar, det beror lite på hur saker utvecklar sig där hemma men då tycker jag definitivt att vi ska fika. Om du har frågor innan avfärd så är det bara att skriva en rad här eller på Instagram, där kan du följa mig på travelsbyborgstrom 🙂 Ha det fint!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *